Selasa, 20 Mac 2012

Lesen P ? Alhamdulillah.. Lulus.




Panjang cerite ni , kalau tak sanggup bace.. jangan bace~
hehe..
ini sekadar perkongsian :)


Alhamdulillah...
Setelah 3bulan setengah saya bertungkus lumus jalani
pelbagai rintangan..cabaran..
hari ini 20/03/2012
saya ishtiharkan , bahawasanya ~
Cik Ain lulus ujian JPJ !
Syukur ~ jap2x~
YEAH!!
hihihi.. sopan sket :)

3bulan lepas :
Lepas kakak kahwin , saya diarahkan amik lesen ,
saya dengan otak yang kosong , terus ikut arahan tanpa
hati yang gembira , tak mcm orang lain..
Mula2 opkos la daftar..
pemdahuluan byar RM220 , tapi
total pay RM860..
saya bayar ansur2..
tpi pusat tu tak ade orang amik dan hantar..
so nmpaknye.. Pegi dan Balik sendiri je la..

Mula2 tu kene amik kursus dulu...
kursus undang undang (kpp) , 5jam.. lama ooo..
Redah je la..
Sensorang je time tu...
ade teman tpi kenal kt situ jugak..
lepas kursus tu kene study untuk ujian seterusnye...

Ujian kedue , seminggu lepas kursus tu.
Tolak novel jauh2 semate2 nak bace buku ujian tu..
hehe :))
sampai tarikh yg ditetapkan , pagi2 dh kene ade kt pusat tu.
Ujian tu buat kt tmpat lain , saya dan 4orang budak lelaki naik van
pegi kt tempat tu.
Saya sorang perempuan????
ok tak pe :))
sesampai di tempat berkenaan...
Saya lagi seorang perempuan di situ??
Oh !! Tak sukenye ~
Redah je la :)
It's my turn ...
Tengok komputer tu berpinar2 mate..
hahahah...
bace bismillah...
ok jawab dgn tenang ye cik ain..
selesai sudah semua soalan..klik enter!
"Tahniah anda lulus"
Waaarghhh!!
Nak nangis nih ... Syukur sgt.
Budak2 lelaki tu tak lulus... erm..tak de rezeki lagi..
Balik dari ujian komputer , staff pusat memandu tu suruh saya
terus amik kursus amali..

Ape tu kursus amali?
6jam pulak tu..
Kursus amali tu same je mcm kursus kpp tu..
cume yang beza nya dibahagi due jam..
3jam teori , 3 jam amali.
ajar kompenan kereta.. macam2 lagi la.
Ok lepas 6jam selesai semua kursus.

Lesen L siap!
Staff pusat memandu tu ckp nanti lesen siap diorang call..
tunggu seminggu...errmm.. takde call..
minggu seterusnye...errrmm.. takde call jugak..
minggu seterusnye...ermm...takde jugak...(hatidhgeram)
surrender ! Biar saya yang call.!
Staff tu cakap terlupa nak amik nmbor phone saya..
What?!!!!
ok saya maafkan...
biase la kalau buat silap..dah name pun manusia..
dia bg borang2 , dan nmbor phone cikgu yang nak ajar saya tu..

Time to praktikal 8jam..
tapi 4kli bljar sebab 2jam 2jam..
sebelum tarikh pratikal ,
asyk fikir je , macam mane muke cikgu tu..
die garang ke tak..
adeeeiii ~~
hehehe :))

Hari praktikal :
petang pukul 2..
call cikgu tu.. Eh lupe nk cakap.
name cikgu tu En.Asri :)
Masuk pejabat , cari siapakah en.asri.
die tngah buat keje..
ok en.asri yang muke tegas..
adui..

Mase untuk belajar ,
en.asri ajar itu ajar ini..
Naik bukit , 3penjuru , Parking ,
yang agak susah bagi saya nak ingt..
rupenye en.asri ni cool je orang nye...
saya buat silap , die tak de la tengking or marah..
die cume cakap
' Bawak kete ni , kene rilek~ rilek ain'
hehe :D
dari minggu ke minggu saya belajar..
En.Asri seorang yg sangat suke bercerite ,
macam2 die cerite..
tu yang buat saya senang untuk drive.
saya pulak seorang yg suke bercakap..
sampai kan saya drive tanpa arahan die..
die pun terkejut..
hehehe :D

En.Asri cakap saya dah boleh drive ,
tak perlu buat ujian QTI..
2minggu lepas kelas ke 3 , en.asri dh book tarikh untk test.
last kelas memandu saya 18.03.2012 Ahad
Time tu kene buat betol2..
dh nak test ni..
Hari yg last tu byk la pulak silap.
ades!

En.Asri !! Help me~~

Test JPJ 20.03.2012 - Selasa
Mase hari isnin sebelum test ,
keadaan diri saya yang agak tak tenang..
sakit perut , loya tekak , muntah2 , pening , tak selere nak makan.
Ape ni cik ain !
Maaf , ini memang tabiat saya dalam keadaan tak tenang dan takut.
Wajib akan terjadi ! hehehe ~
Dapat kata2 semangat dari kawan2 ,
rase sikit tenang..
Siap2 packing back..
ape yang keperluan untuk esok kene siap..
saya bawak surah yassin , untuk hati tenang sket.
Tido awal , pukul 10.30mlm..
Tapi terjage pukul 2pagi..
Spoil!
Tdo cik ain.. tido..esok test~
Perut lapa ! tapi tak de selere.. mcm mane tu?? O_o?

Allahuakhbar Allahuakhbar~~
Azan subuh?
Alamak~
hehe :) dah pagi la...
kaki , tangan , sejuk.. takut punye pasal..
Solat , selawat banyak2 , amik wuduk buat kali kedua sebelum keluar rumah.
saya sangat simple :)

Pukul 7.30pgi , ma saya hantar..
sesampai di pusat memandu tengok orang tak ramai lagi..
turun kete , cakap dalam hati
' ma..doa anak mu berjaya'
macam nak pegi berperang ! Ceh!
Bismillahhirahmaniahim ~
Makin lame makin ramai..
jam 8.30 pegawai jpj bg taklimat.
kemudian amik nmbor giliran..
Saya nmbor 17 sesi 1..
Jadi cepat buat cepat habis :)

Berkumpul di pondok untuk ujian daki bukit..
hati berdebar , jantung makin tak tentu arah , peluh dh membasahi muke.
panas cuace pagi ni..
Ok nombor 17 masuk kete..
Arrghh!!!
dup dap dup dap..
kebetulan en.asri ade kt situ..
en.asri bawak ke kete sambil berpesan
' buat elok2 ain , selawat banyak2 , buat mcm mane saya ajar ok..'
dalam hati ckp , 'en.asri ganti saya boleh??'
Oh no~

Ok , jalan nmbor 17..
tcakap kat kereta tu..
'jangan terlajak ye syg... buat elok2 ye'
first naik...
Ops!
terlajak!
pegawai jpj tu sengih je..
'buat balik'
Kali kedue..
Bismillahhirahmanirrahim~
treeeeekk!! tarik hand break..
tak tengok garisan pun..
just tengok cermin sisi
pegawai tu sengih lagi...
die cakap..
'Turun'
saya pun turun pegi ke parking..
pegawai jpj tu tengok saya lame2 kenape?
sengih je die..saya pulak boleh cakap
'encik jgn senyum lame2 , segan saya'
mulut ni!!
ish! nanti fail kang !!
tengok borang , ok lulus.
alhamdulillah~

Parking pulak ...
ni yang gabra tak ingat ni..
step by step.
dh btol dh ni,
tapi tak masuk kotak pasal?
rilek ain , en.asri tengah pndang tu..
sedaya upaya saya ,
saya adjust stereng supaya masuk betol2 dalam kotak.
betolkan tayar , angkat tangan.
' Ok keluar '
Fuh!!!!
terus ke 3 penjuru ~
en.asri tengah pandang lagi ni ,
buat elok2 ye ain..
3 pergerakkan saja ye..
pengerakkan pertama , kedua dan ketiga.
Alhamdulillah..
Fuh ! Lega !
bawak kete kt en.asri.
En.asri cakap 'yeay! yeay! dah lepas azab pertama'
Adui..En.asri ni.. =='
tangan dh tak sejuk..
tenang sket hati ni..

On the Road
Masuk kete , bagi salam..
tengok muke pegawai jpj tu..
uish~
garang ni..
ok check semua yg mcm diajar..
pegawai tu diam lagi..
ape nak buat ni , sume dh buat..
tibe2 die cakap 'Ok jalan'
ujian dah mule dah..
Bismillahhirrahmanirrahim~
bawak rilek je..
pegawai tak banyak cakap pun.
jalan ikut laluan yang diberi..
tak ade mslh , cume gear salah msuk lorong je..
mase drive tu rase mcm nak cepat sampai tempat pusat tu..
drive punye drive..
Ok sampai , free gear , lepas klucth , tarik hand break..
tengok pegawai tu tanda2 ,
ade pangkah 2..
dalam hati sure fail..
tengok orang lain berjaya..
bg borang kt pejabat jpj tu..
mase die tanda tu , taknak tengok.
lepas tu die tanda LULUS!!!
ALHAMDULILLAH.
rase nak nanis je..
markah saya 18/20.
syukur sangat2..

jumpe En.asri ,
die pun ckp da agak sy mesti lulus..
Alhamdulillah berkat doa family , kawan2 ..
first saya call ma.
bgtahu ma dulu..
hehehe..

Terima kasih banyak2 kt mama , sebab sponsor yuran ..
T.kasih kt tukang hantar , kakak kesayangan..
T.kasih kt kawan2 bagi semangat..
T.kasih kt En.Asri sebab sabar ajar saya yang banyak cakap ni..
T.kasih pada staff2 APMB ( Akademi pusat memandu berhemah)
semoga saya jadi pemandu yang berhemah lepas ni.
T.kasih jugak pada Pegawai2 JPJ yg memberi senyuman yg manis..
dan memberikan kelulusan untuk saya memandu dijalan raya selepas ini..
dan
T.kasih yang tak terhingga kepada Allah s.w.t
kalau tak kerana doa ,usaha , ikhtiar dan tawakal..
saya mungkin takkan lulus..
Al maklum la ,saya ni tak keje lgi..
so dapat lesen ni kire anugerah bg saya..
Macam menang award !
hehehe :D

Tak ade agi kelas memandu ,
tak ade lagi cerite2 dari En.Asri,
tak lagi ku jejak pusat memandu tu..
Terma Kasih :)

Saya akan rindu kenangan2 tu :)


SYUKUR ALHAMDULILLAH
:D











Tiada ulasan:

Catat Ulasan