Khamis, 29 Mac 2012

Menu untuk tengah hari ..




 Cak !! Hehehe ~
Selalu saya post pasal hati la , perasaan la..
tapi..
jeng ~ jeng ~ jeng ~

Kali ni saya nk post resepi ~
Hari tu mak pegi pasar..
macam2 mak beli..
ikan sayur,
seafood ~
Warrghh ! Teruja nok !
;p

So , hari ni untuk makanan tengah hari ,
saya masak ASAM PEDAS IKAN JENAHAK & SUP SAYUR BEBOLA IKAN 
:)
Weee~
Let's tengok resepi cara saya .

ASAM PEDAS IKAN JENAHAK

Bahan - bahan kisar :
  • Bawang Merah 10biji
  • Bawang Putih 2biji
  • Cili Kering (ikut suke pedas masing2)
  • Halia
  • Kunyit
  • Belacan
  • Jintan Putih dan Jintan Manis ( sangai dulu )
Bahan - bahan lain :
  •  Ikan Jenahak 
  • Daun Kesum
  • Terung atau Bendi
  • Air Asam Jawa dan Asam Keping
  • Serai (titik)
  • Bunga Kantan
  • Garam , Gula dan Minyak 
1. Panaskan minyak , masukkan serai yg dititik sampai wangi..
lepas tu tumis bahan kisar hingga pecah minyak atau naik minyak.. 

2.  Lepas garing , masukkan air asam jawa dengan asam keping.. biarkan mendidih.

3.Bile dh mendidih tu , masukkan bunga kantan , daun kesum . Tahu kenapa saya masukkan
awal? Sebab bau asam pedas tu lagi harum..
Kalau masukkan ikan awal2 , nanti  ikan hancur :)

4.Dalam 5 minit mendidih tu , masukkan ikan..
perasa kan dengan garam dan gula ..
citarasa masing2 ye ~
dan tak lupa terung...

5. Biarkan mendidih seketika , and siap !

Menu Kedua...

SUP SAYUR dengan BEBOLA IKAN

Bahan - bahan Tumis :
  • 3 ulas bawang puting - Cincang
  • Bawang merah - hiris
  • Sos Tiram
Bahan - bahan lain :
  • Cendawan Tiram
  • Ubi kentang - Potong ikut suka
  • Lobak merah - Potong ikut suka
  • Bebola ikan - Potong dua
  • Daun sup
  • Garam , Gula dan Minyak 
  • Air
  • Suhun dan pucuk - rendam
1. Panaskan sedikit minyak , tumis bahan utk menumis..

2. Tuang air biar sampai mendidih , masukkan ubi kentang dan lobak.

3. Bile ubi dn lobak dah empuk , masukkan cendawan , fish ball..
perasakan dengan garam dan gula.

4. Lepas 3minit mendidih , masukkan suhun dan pucuk.
biar mendidih kejap.
dannnn....
Siap !!!

Eh ~ Letak daun sup atasnye...
Nyum3x~

My ferbet food tu... Sup!

Taaaraaa~~
itu la menu saya untuk tengah hri ni..
untuk masakan akan datang ,
saya akan post lagi
InsyaAllah..

*SEKIAN*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan